Een Multimeter Test Meter Pro Wordt Gebruikt Om Te Testen Op Parasitaire Trek

Parasitaire Trektest Met Een Multimeter

Soms kan de batterij aanzienlijk leeglopen, zelfs nadat deze is uitgeschakeld. Het resultaat kan vaak leiden tot een lekke band, niet veroorzaakt door een defecte batterij of door iets voor de hand liggends, zoals het aanblijven van de koplampen. Het gebeurt meestal als gevolg van een kortsluiting die lastig vast te pinnen kan zijn.

Parasitaire trekking is ook bekend. Normaal verbruik is ongeveer 25 mA (milliampère), maar als er meer dan 100 mA verloren gaat, wordt dit als abnormaal beschouwd.

Het kan van alles zijn, van een dimmende lichtkoepel die wakker blijft of een schakelaar in het dashboardkastje die blijft hangen, tot een defecte aftermarket-radio of alarmbedrading. Bovendien kan een willekeurig aantal fraaie elektronische systemen die op nieuwere auto’s zijn geïnstalleerd, spelen, zoals uw GPS- of proximity-sleutelsysteem.

Wat je nodig hebt

Een analoge multimeter is misschien niet zo nauwkeurig, dus een digitale multimeter is beter voor deze test. Een DMM met de mogelijkheid om continue stroom tot 10A te meten zal in de meeste gevallen goed zijn, hoewel een van 20A minder snel een zekering doorbrandt. U hebt ook een milliampèrebereik nodig voor een hogere resolutie om een minimale stroomafname op te vangen, aangezien de meeste fouten van de druppelvariëteit zijn.

Er zijn tegenwoordig veel goedkope multimeters verkrijgbaar. Ze kunnen echter heel behoorlijk zijn en niet erg duur. Het is het beste om bij een merknaam te blijven, hoewel u niet per se voor een Fluke-model van een topmerk hoeft te gaan.

Procedure

Stap 1: Bereid u voor op de test U moet een volledig opgeladen batterij hebben voordat de startspanning ongeveer 12,6 V is voor een goede. Zorg ervoor dat u alle deuren sluit, de radio uitzet en accessoires loskoppelt, zoals smartphones en extra GPS-apparaten. Zelfs een sleutel kan ervoor zorgen dat systemen op oudere auto’s worden geactiveerd en tekenen starten.

Stap 2: Koppel de batterij los
Pop de kap en koppel de minkabel los van de minpool van de accu. Om elk potentieel voor kortsluiting te voorkomen, is het het beste om de parasitaire trek van de negatieve kant te testen.

Stap 3: Sluit de multimeter
aan De zwarte sonde moet worden aangesloten op de gemeenschappelijke ( COM ), jack-ingang van een multimeter, en de rode sonde op versterkers (meestal A), jack-ingang. Sluit vervolgens de rode sonde aan op de eerder losgekoppelde negatieve kabel van het autoweefgetouw en de zwarte op de accupool.

Opmerking : om te testen op stroom, moet de multimeter in serie worden geschakeld met het circuit, omdat het de elektronenstroom moet meten, om zo te zeggen. Spanning daarentegen wordt parallel gemeten.

Stap 4: Geef de auto de tijd om te slapen
Moderne auto’s kunnen ontwaken wanneer u een multimeter aansluit zodat deze zijn batterijen oplaadt. Wacht dus een paar minuten voordat u de trekkingstest uitvoert.

LET OP – Start de motor niet en zet de koplampen niet aan als deze zijn aangesloten. Hierdoor zal waarschijnlijk een zekering in de multimeter doorbranden. Accu’s van voertuigen leveren veel ampère vanwege de lage spanning.

Stap 5: De meter uitlezen
Automatische afstandsmultimeters die nieuwer zijn, kiezen automatisch het juiste bereik voor een signaal dat ze ontvangen. Op handmatige afstandsmeters moet u een bereik selecteren, meestal 2A of 200mA. Als het scherm OL weergeeft, betekent dit dat u de limiet hebt overschreden. Je moet een groter bereik kiezen.

Als u een waarde van ongeveer 50 mA en hoger ziet op een standaardauto, betekent dit over het algemeen dat er iets stroom trekt en dat u waarschijnlijk parasitaire trek hebt. Houd er rekening mee dat als u een grote, moderne, luxe auto heeft, de toegevoegde geautomatiseerde systemen de natuurlijke stroomafname waarschijnlijk zullen vergroten. De drempel zou in dit geval 100 mA kunnen zijn.

Nu is het tijd om de oorzaak van de loting vast te stellen. De beproefde methode is om te beginnen met het trekken van zekeringen om te zien welk circuit de boosdoener is. .

Stap 6 – Zekeringen trekken
Zoek het (de) zekeringpaneel(en) en begin de zekeringen een voor een te verwijderen, let op een eventuele daling van de aflezing op de multimeter. Begin met het verwijderen van relais als er geen vreugde is. Als u zekeringenkasten in uw voertuig heeft, is het een goed idee om de meter met de voorkant naar beneden op de voorruit te plaatsen, zodat u het display duidelijk kunt zien.

Stap 7 – Versmalling
Noteer het nummer van de zekering/relaispositie en de nominale mA-afname wanneer het display wegvalt. Mogelijk hebt u meer dan één zekering op een circuit. Als u de lamp wilt verwijderen of een kachel wilt loskoppelen, moet u ze allemaal verwijderen.

Stap 8 – Repareer en sluit opnieuw
aan Wanneer de meter zakt tot 25mA of minder na het verwijderen van de storende zekering, lamp of het loskoppelen van een circuit, heeft u waarschijnlijk de boosdoener. Ter bevestiging, reparatie of vervanging van het artikel. Sluit de accu weer aan als u zeker weet dat er geen andere storingen zijn.

Dynamo defect. Als u alle zekeringenkasten en relais hebt gecontroleerd en alle zekeringen hebt doorlopen, is de dynamo mogelijk defect. Een van de diodes is mogelijk kortgesloten en heeft ervoor gezorgd dat de stroom terugvloeide naar de batterij. Het is de moeite waard om het te testen met de multimeter, voor en na het loskoppelen.

Parasitaire Trekproef Op Nieuwere Auto’s

Parasitaire trekproef op nieuwere auto's

Sommige nieuwere voertuigen kunnen lastig zijn om parasitaire trekproeven met een multimeter te diagnosticeren vanwege alle toegevoegde elektrische circuits, computers en regelmodules. Je hebt elektrische spiegels, verwarmde stoelen met geheugen, GPS, trackers en een hele reeks gadgets. Sommige van deze systemen zijn onderling verbonden, wat het probleem verergert.

Zelfs autosleutels kunnen indirect stroomverbruik veroorzaken. Nabijheidssleutels zijn ontworpen om het vergrendelingsmechanisme van een auto te activeren wanneer ze zich in de buurt bevinden, zodat u de deur kunt ontgrendelen en openen zonder de sleutel. Hoewel dit geweldig is voor normale omstandigheden, zoals thuis, kan het in het echte leven problemen veroorzaken. De computer kan wakker worden als u parkeert in een gebied met veel andere auto’s met dit systeem. In dit geval moet u mogelijk de sensor uitschakelen. Dit probleem wordt in meer detail behandeld

De Oude Versus De Nieuwe Methode

De oude methode die hierboven is beschreven, de batterij loskoppelen, de multimeter in serie zetten en zekeringen trekken totdat u merkt dat de trekking bij deze auto’s mogelijk niet zo effectief werkt. De reden is dat de batterij tijdelijk kan worden losgekoppeld om het probleem op te lossen, maar het systeem gaat nog steeds in slaapstand. Dit is niet wat je wilt. U wilt dat de storing stroom blijft trekken, zodat u de diagnose op de meter kunt stellen.

Een ander alternatief is om de spanningsval over de zekering te meten en parasitaire trek te diagnosticeren. U kunt dit ter plaatse doen, aangezien automatische zekeringen open testpunten hebben, dus u hoeft ze niet te verwijderen of de batterij los te koppelen. U zoekt een spanningsval van minder dan 0,1 volt. Dit komt door een toename van de weerstand veroorzaakt door stroombeweging en verwarming van de zekering.

Hoewel verschillende zekeringen een spanningsval van verschillende grootte kunnen vertonen, hebben alle nominale zekeringen ongeveer dezelfde weerstand, zodat het mogelijk is om de ene 10A-zekering met de andere te vergelijken. Een 10A-zekering waar 1A doorheen stroomt, kan bijvoorbeeld een spanningsval van 5mV vertonen. Als u dezelfde zekering zou meten zonder stroom, zou het eerder 0,1 mV of 0,2 mV zijn. Dit is een zeer belangrijk signaal en gemakkelijk te zien.

Procedure

  1. U kunt de auto besturen, de ruitenwissers, verwarmingen, stoelen, ramen en GPS bedienen. Ga dan terug naar het voertuig en pak de sleutel.
  2. Raadpleeg de handleiding hoe lang het duurt voordat de verschillende systemen in slaap vallen.
  3. Zorg ervoor dat u de schakelaar in het bestuurdersportier die de lichtkoepel bedient, vastplakt en de auto ontgrendeld laat, zodat u bij het opnieuw instappen geen systemen inschakelt.
  4. Voer het testen van elke zekering uit en noteer elke vals voltagedaling.

Overige voertuigen Hetzelfde proces geldt voor motorfietsen en andere voertuigen.

Sleutel Tot Een Betere Levensduur Van De Batterij

Behalve dat het hinderlijk is en u mogelijk in de steek laat, kan zelfs een minimale belasting de batterij van een voertuig na verloop van tijd verslijten, wat vaak leidt tot prestatieproblemen en mogelijk een langzame dood. De sleutel tot een goede levensduur van de batterij is om eventuele parasitaire trekjes in de kiem te smoren en er ook voor te zorgen dat de batterij boven de 12,4 V blijft.

Voertuigen die slechts af en toe worden gebruikt, hebben meer kans om de lading te verliezen. Sulfatie kan de prestaties verder verminderen en de levensduur van uw voertuig verlengen. Degenen die dagelijks worden aangedreven, hebben het voordeel dat de dynamo de lading handhaaft, en als u de spanning en stroom regelmatig test, kunt u mogelijke problemen vroegtijdig opmerken.

Conclusie

Een parasitaire trekking op een voertuig kan ernstige problemen veroorzaken en gebeurt soms op het slechtste moment. Maar het hoeft niet de gigantische taak te zijn die je aanvankelijk voor ogen had en het is volledig voorbehouden aan de leek, zolang er maar een multimeter bij de hand is. U kunt grote voldoening putten uit het zelf diagnosticeren van de fout en mogelijk honderden dollars besparen in het proces.

Bekijk hier hoe u de batterijlading kunt controleren

Hoe een multimeter te kiezen?

Er zijn een hele reeks multimeters op de markt, van goedkope Chinese testers en ambachtslieden tot high-end Flukes. Voor een parasitaire trekproef zou een basisapparaat voldoende zijn. Het moet de stroomsterkte kunnen testen en heeft een modus voor automatisch bereik.

De multimeters van het Amerikaanse merk INNOVA zijn goed voor automotive-taken. Ze omvatten de 3340 en de goedkopere 3320. Een standaard multimeter voor elektriciens zal echter het werk doen. Besteed wat tijd aan het doornemen van de specificaties om de functies en de elektronische ingangsbeveiliging vast te stellen. Dit is belangrijk voor zowel de multimeter als voor je gezondheid. Beide genoemde meters zijn bijvoorbeeld niet gezekerd op de 10A ingang, terwijl de Fluke 77 IV dat wel is.