5 3 Ventielen Uitgelegd - 5-weg 3-standen Pneumatische Magneetventielen GIDS

Dubbelwerkende luchtaandrijvingen kunnen worden aangedreven door 5/3 of 4/3 luchtkleppen, zoals de 5/2 of 4/2 luchtkleppen. Deze aandrijvingen kunnen luchtcilinders of roterende aandrijvingen zijn. Ze voeden ook elk ander luchtaangedreven apparaat dat lucht nodig heeft om naar de alternatieve poorten te stromen.

Dit artikel geeft u alle benodigde informatie over 5-weg 3-standen pneumatische magneetventielen om u te helpen deze beter te begrijpen.

Wat Is Een 5-weg 3-standen Pneumatische Klep?

De stuurventielen van de 5/3 en 4/3 serie zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De 5/3- en 4/3-behuizingsontwerpen zorgen ervoor dat perslucht naar één poort van een dubbelwerkende luchtactuator kan stromen, terwijl tegelijkertijd lucht uit de andere poort op dezelfde luchtactuator kan worden afgevoerd.

De klep in de volgende afbeelding heeft 5 luchthavens. Het kan een 5/3 configuratie of een 5/2 zijn. Het kleplichaam is de enige manier om het verschil te zien. Het klepschema, dat meestal aan de zijkant van de klep wordt weergegeven, is de enige manier om te bepalen of de spoel in twee standen (a 5/2) of in drie standen (a 5/3) staat, tenzij deze is geïdentificeerd als zodanig door de verkoper.

5 gepoorte gecomprimeerde kleppen

Wat Is Een 3-standenventiel?

De extra positie in een 5/3 of 4/3 luchtklep betekent dat de interne spoel naar een middenpositie kan worden verschoven. De typische spoelbeweging is van begin tot eind in de klep. Een klep met twee standen zorgt ervoor dat de spoel van het ene uiteinde naar het andere kan bewegen. Door de carrosserievorm met drie standen kan de spoel zo worden geplaatst dat deze in het midden stopt om een bepaald doel te bereiken.

Elk van de drie spoelposities is geselecteerd om het gewenste resultaat te bereiken in de werking van de luchtcilinder.

Drie-standen ventielen zijn duurder dan twee-standen ventielen, dus het is belangrijk om een driestanden ventiel te kiezen. De circuitontwerper zal een bepaald scenario in gedachten hebben voor de werking van de luchtcilinder wanneer de klep die hem bestuurt wordt verschoven, en dat circuit vereist de selectie van een specifieke driestandenklep om het doel te bereiken.

Twee interne veeraandrijvingen zijn te vinden op een 5/3 of 4/3 klep. Deze aandrijvingen, wanneer de klep niet extern wordt bediend, verplaatsen de klepspoel automatisch naar zijn middenpositie. De derde stand is meestal wanneer de 5/3/4/3 klep in rust is.

5/3 Ventiel Versus 4/3 Ventielconfiguratie

Het eerste getal in een klepaanduiding geeft het aantal werkende poorten aan dat de klep heeft. Daarom zal de 5/3 of 4/3 luchtklep respectievelijk vijf of vier werkende poorten hebben.

De poorten van het 5/3 klephuis zijn; één toevoerpoort, twee luchtcilinderpoorten en twee uitlaatpoorten.

De 4/3 klephuispoorten zijn; één toevoerpoort, twee luchtcilinderpoorten en één uitlaatpoort.

Het tweede cijfer in de klepaanduiding geeft aan hoeveel standen die klep kan hebben. De 5/3 of 4/3 heeft drie posities.

Configuratie Van De Middenpositie

In die derde, ook wel de middenpositie genoemd, zijn er drie dingen die kunnen gebeuren met de luchtstroom door die specifieke klep, deze zijn bekend:

  • Geblokkeerd centrum
  • Open centrum
  • Drukcentrum

Laten we een beter idee krijgen van alle drie!

Geblokkeerd centrum

Alle kleppoorten worden in deze situatie geblokkeerd. Er kan geen lucht door de klep naar beide actuatorpoorten stromen omdat het toevoerpad naar die poorten gesloten is.

Vanwege de obstructies in deze stroompaden kan lucht niet van de ene actuatorpoort naar de andere uitlaatpoort stromen. De toevoer-, actuator- en uitlaatpoorten zijn allemaal gesloten.

Deze positie is waar lucht niet door de klep van de luchtcilinder naar de klep of terug door de klep kan reizen. De luchtcilinder zal dan bevriezen wanneer de klep naar Blocked Center verschuift.

Dit is wat de circuitontwerper voor ogen heeft bij het kiezen van een Blocked Center 5/3/of 4/3 klep. Wanneer deze klep in rust is, willen ze dat de cilinder wordt bevroren. De cilinder is dood omdat er geen lucht in of uit kan.

Open centrum

De 5/3 of 4/3 kleppen worden naar hun centrale posities verschoven in Open Center-stijl kleppen. Zowel de toevoer- als de uitlaatleiding naar de kleppen raken verstopt.

De circuitontwerper heeft besloten dat de klep in rust moet zijn wanneer deze met de hand wordt bewogen. Of misschien een andere operatie. Omdat er geen lucht in de cilinder zit, kan dit relatief eenvoudig worden gedaan.

Drukcentrum

Wanneer de positie van het drukcentrum is ingesteld, stroomt er lucht van de toevoerpoort(en), naar zowel de luchtactuatorpoorten als de uitlaatpoort(en).

In dit scenario wil de ontwerper van het luchtcircuit lucht aan beide zijden van de luchtactuator hebben wanneer deze klep in rust is.

Een luchtactuator kan een stangloze of stangloze luchtcilinder zijn.

Sommige klepfabrikanten bieden geen driestandenkleppen aan.

Online Winkel Voor 5/3 Pneumatische Magneetventielen

U kunt ook uw plaatselijke bouwmarkt bezoeken en om hun advies vragen, naast online retailers. Ik weet zeker dat ze de ventielen hebben die je nodig hebt en ze voor je kunnen bestellen als ze ze niet op voorraad hebben.

Veelgestelde Vragen (veelgestelde Vragen)

Wat is een 5 3 klep?

Een 5-3 klep is een adirectioneel regelapparaat met één toevoerpoort, twee luchtcilinderpoorten en twee uitlaatpoorten. Het carrosserieontwerp met drie standen wordt weergegeven door de 3; de spoel kan in het midden worden gestopt om een bepaald doel te bereiken of van begin tot eind te gaan.

Wat is een 5 poorts ventiel?

Een 5-poorts ventiel blijft trouw aan zijn naam, het is een ventiel met 5 poorten. Eén poort wordt gebruikt voor luchttoevoer. Twee poorten worden aangesloten op luchtcilinders. De overige twee poorten dienen als uitlaten.

Wat is het verschil tussen 3 2 en 5 2 magneetventielen?

Een 3 2 solenoïde en 5 2 solenoïde verschillen doordat de 5 2 een extra uitlaatpoort en luchtcilinder heeft. 3 2-magneetkleppen bevatten typisch een toevoerpoort, luchtcilinderpoort en uitlaatpoort, terwijl een 5 2-klep een toevoerpoort, twee luchtcilinderpoorten en twee uitlaatpoorten bevat.

Wat is een 5-weg magneetventiel?

Een 5-weg solenoïde, ook bekend onder de 5-weg directionele klep, is een klep die afwisselend perslucht naar elk van de twee actuatorpoorten van dubbelwerkende cilinders en naar de uitlaatpoorten stuurt. Hierdoor kunnen dubbelwerkende cilinders functioneren.

Aanvullende klepaflezing:

Vragen En Antwoorden Van Lezers

5/3 Gesloten Middenklep Standaardpositie

Vraag

Voor het aansturen van een dubbelwerkende cilinder gebruiken we een Festo 170248 5/3 closed center ventiel.

Ik begrijp dat als de lucht- of elektrische voeding wordt onderbroken, de cilinder op zijn plaats blijft (behalve wat kruip vanwege het verschillende oppervlak aan elk uiteinde.

Klep Circuit Schema

Mijn vraag is of de klepfunctie zelf faalt (veer/lek etc.) staan deze kleppen standaard in de middelste gesloten stand?

We proberen veiligheidsvragen te beantwoorden over wat te doen als de klep uitvalt. Bedankt. Ik heb het schema bijgevoegd. De klep is degene die naar de DNG200-cilinder gaat.

Antwoord

Ik was een tijdje rayonvertegenwoordiger voor Festo, dus je weet dat ze je binnen enkele minuten een vertegenwoordiger van de distributeur zullen sturen. Zo werkte het tenminste vroeger.

Dat gezegd hebbende, kun je het beste kijken naar het schema van de klep om het antwoord op je vraag te bepalen.

Ik heb een kopie van het Festo 170248 5/3 close-center klepschema bijgevoegd en u gevraagd ernaar te kijken. Besteed bijzondere aandacht aan de twee uiteinden van het schema en let op de afbeelding die een veer aangeeft.

Er is een veer aan elk uiteinde. Als de klep uitvalt vanwege verlies van elektriciteit of druk, springt hij in het midden en blokkeert hij alle poorten.

Als er geen veren waren, zou sticktion in het spel komen, en de klepspoel zou waarschijnlijk in de positie blijven waarin hij het laatst was als de kracht en lucht zouden verdwijnen, tenzij trillingen de spoel zouden bewegen. Dit zou het gebruik onveilig maken.

Dit betekent dat de door u gekozen klep faalveilig is. Het blokkeert alle poorten en stopt alle actuatoren in het geval van stroomuitval of onderbreking.

We hopen dat dit helpt.

vraagsteller

Bill, bedankt voor je reactie. Festo lijkt het eens te zijn met wat je zegt.

Ik sprak met hen en kreeg een paar verschillende antwoorden. Hoewel ze zich niet wilden binden, verklaarde de eerste man dat het zonder elektriciteit in het centrum sluit. Zonder lucht sluit het in het midden. Een gebroken veer zorgt ervoor dat deze niet sluit, omdat veren niet zijn ontworpen om buiten het midden te bewegen.

Hoewel hij het eens was met de eerste man, was de tweede man minder enthousiast en verklaarde dat ze niet konden voorspellen hoe ver de spoel zou bewegen als een veer zou falen vanwege variabele wrijving. die ik ook kan begrijpen. Het hangt allemaal af van de persoon met wie je praat.

Dus over het algemeen lijkt het erop dat we in orde zijn. Wanneer we de faalwijzen bespreken en of redundantie in het systeem moet worden opgenomen, zal de veiligheidsbeoordeling het probleem aan het licht brengen. Dubbele stuurventielen voor persen zijn gebruikelijk, maar ze kosten veel en zijn mogelijk te duur. Maar de gebruiker zal waarschijnlijk zijn hand het grootste deel van de tijd onder de ram hebben, dus je kunt het zien.

Een vertegenwoordiger van Festo komt een kijkje nemen.

Nogmaals hartelijk dank voor de geweldige site. v. nuttig.

Antwoord

Bedankt voor je vriendelijke woorden over mijn site. Ik weet zeker dat je het nuttig zult vinden.

Bij persoonsveiligheid is de vraag: hoe ver ga je?

De klep zou moeten werken. Als een veer faalt, kan dat wel of niet.

Om dat uit de vergelijking te halen, zet u dan in dubbele redundantie, zodat als een klep faalt, de andere klep het werk doet.

De kans dat beide kleppen of klepcomponenten defect raken op het moment dat de stroom of de perslucht uitvalt, is waarschijnlijk kleiner dan wanneer u de Power Ball-loterij wint.

Is dat veilig genoeg? Dat is aan de veiligheidscommissie.

Festo is een eersteklas bedrijf dat extreem goed gebouwde luchtcomponenten verkoopt. Maar zelfs dan kunnen ze niet de gebruiksomstandigheden bepalen of hoe een product uiteindelijk zal falen, en de gevolgen daarvan. Dat is aan de gebruiker.

Nogmaals bedankt voor uw vriendelijke opmerkingen.

B.

Antwoord

Hoewel ik het exacte doel van uw toepassing niet ken, kan misschien een duwer worden gebruikt om de operator te beschermen tegen potentieel gevaar.

Antwoord

Goed idee, Doug. Doug, je hebt een geweldig idee.

B.

vraagsteller

Even een vervolg hierop, het enige dat ik kan zien dat die redundantie zal geven, is zoiets als een van de Ross-veiligheidskleppen die meestal voor persen worden gebruikt.

Deze zijn ontworpen om de cilinder terug te brengen naar een veilige of ingetrokken positie als een spoel niet beweegt zoals verwacht. Dit lijkt overdreven voor ons, ik zou graag een compromis vinden. Het probleem is het detecteren van de fout zodra deze zich voordoet.

Antwoord

Een druksensor kan een systeem vertellen of een bepaalde klep is verschoven of niet, die kan worden vastgemaakt aan een blokkerende terugslagklep die indien nodig een cilinder vergrendelt.

Veel mensen in de industriële pneumatische distributeursindustrie kunnen u helpen bij het ontwerpen van het juiste circuit en specificeren welke producten u nodig hebt.

Circuitontwerp valt buiten het bestek van deze site. Stuur me een e-mail via de contactpagina als je hulp nodig hebt. Ik zal u tarieven geven.